Információtechnológia

 

Magyar fejlesztés a nemzetközi siker kapujában

Email-mobil átjáró

Igen érdekes és ötletes szerkezetet láthattunk az V. Távközlési és Informatikai Marketing Fórumon néhány elôadó jóvoltából. Többen is megszavaztatták a hallgatóságot bizonyos kérdésekrôl, s hogy a szavazás gyors, eredménye pedig azonnal látható legyen, SMS üzenetek adták a szavazási felületet. A technikai hátteret mindehhez a Mobiline Kft. innovatív fejlesztése, az ESG (Email-SMS Gateway) adta. Egy mobiltelefon elôfizetô ma már megteheti, hogy telefonjáról email címre küldjön SMS üzenetet, illetve hogy a GSM szolgáltatónál lévô email boxába érkezô üzenetekrôl SMS értesítést kapjon. Ez azonban csak bizonyos feltételek mellett lehetséges, és nem mindig kényelmes használni, például hosszabb levelek, vagy nagyobb számú címzett esetében. Bizonyos felhasználói igények esetén meg nem is megfelelôen költséghatékony.
Ezen segít a Mobiline Kft. Email-SMS Gateway (ESG) nevû berendezése, ami elsôsorban a vállalati felhasználók számára jó kommunikációs lehetôség. Az ESG berendezés SMS-bôl email, vagy emailbôl SMS konverziót hajt végre. Egy vállalat levelezô rendszeréhez illesztve az ESG kiterjeszti a vállalat kommunikációs rendszerének hatósugarát a világ több száz millió GSM telefonjára. Az irodában a számítógépnél ülô munkatársak fontos emailjeiket mobiltelefonra is elküldhetik vagy átirányíthatják; egy-egy üzenet egy egész csoport mobilra is elküldhetô, a vállalati privát hangposta SMS-ben értesíthet bejövô hangüzenetekrôl; de meghívót is küldhet értekezletre csoportmunka alkalmazásunk automatikusan SMS-ben.
Az eszköz különösen hasznos lehet olyan vállalatok számára, amelynek munkatársai sokat vannak távol asztaluktól munkavégzés közben, ugyanakkor fontos számukra a vállalati telephellyel való gyors, hatékony információcsere. Az eszközt kifejlesztô és gyártó Mobiline Kft. ügyvezetôje, Karászi László úgy fogalmazott, hogy szinte minden vállalatnál meg lehet találni azt a munkafolyamatot, amelyben az ESG valamilyen formában hasznot hoz. Akár azért, mert azonnali és gyors információcserét tesz lehetôvé, akár azért, mert idôben és pénzben hatékonyabban teszi ezt más megoldásoknál. A felhasználási lehetôségek sora szinte végtelen, a szállítmányozó cégektôl kezdve a piackutató vállalkozáson át a hibaelhárító szolgáltatásig minden belefér.
Egy fuvarozó cég esetében például megoldható, hogy az áruját a címzettnél leadó sofôr SMS-ben küldjön értesítést a központba, ami lehet mondjuk a fuvarlevél száma, s az adat alapján az informatikai rendszer azonnal átsorolhatja a fuvarlevélhez tartozó árukat a leszállítottak kategóriájába. Egy szervizeléssel foglalkozó cég munkatársai automatikus értesítést kaphatnak a felügyelt berendezés meghibásodásáról, annak helyszínérôl és a hiba jellegérôl és így tovább.
Kérdésünkre válaszolva az ügyvezetô elmondta: az Email SMS Gateway további igen nagy elônye, hogy a vállalati kommunikációs rendszerbe illesztése nem jár többletköltségekkel. Az eszköz bármilyen hálózatba beilleszthetô, mert mindegy, hogy milyen a hálózati operációs rendszer, mindegy, hogy milyen a vállalati levelezô szerver, és még az sem számít, hogy mi az alkalmazott levelezô kliens. Ugyanis az ESG tartalmaz egy beépített email szervert, amit a vállalat levelezô rendszere egy másik SMTP email szerverként lát. A vállalati LAN hálózathoz az eszköz fizikailag Ethernet porton csatlakozik, TCP/IP hálózati protokollon kommunikál. A GSM hálózathoz 900/1800-as hálózati egységen keresztül kapcsolódik.
A rendszergazdának csak néhány perces munkát jelent üzembe helyezése. Az ESG számára ki kell jelölni egy portot az Ethernet kapcsolón; adni kell neki egy IP címet és következhet a gateway konfigurálása, valamint a mobil végpontokra küldendô emailek irányítási paramétereinek beállítása. Az eszközt mint új levelezô szervert el kell nevezni, ha a vállalatnak megvan a domain neve, az sms.cegnev.hu logikus név az ESG számára. A munkatársak számára pofonegyszerû ezután az emailek küldése a mobiltelefonokra. Ha például az XX-1234567 mobilszámra akarnak üzenetet küldeni, akkor a 36XX1234567@sms.cegnev.hu kerül a címzett rovatba. (A 36-os szám jelenti itt azt, hogy hazai mobilszám a hívott.) A gyakran értesített kollégák mobilcíme be is írható a levelezôrendszer címlistájába, így az üzenet küldése a meglévô, már ismert rendszeren csak egy kattintás! Az elküldött üzenetrôl ráadásul a feladó nyugtaüzenetet is kaphat.
A vissza irányú kommunikáció is egyszerû. A munkatársak az SMS-ként kapott üzeneteket a szokásos módon válaszolhatják meg, annyi csupán a különbség, hogy a választ nemcsak a küldô mobilszámra, hanem a „mögötte“ levô email címre is kell küldeni. Ha például az elôzô példában mutatott email a sales@cegnev.hu emailrôl jött, akkor az SMS válaszüzenetet elegendô a „sales“ szöveggel kezdeni, és így az ESG a mobiltelefonon beérkezô válaszüzenetet automatikusan továbbítja a „sales“ felhasználó email fiókjába!


Karászi Lászlótól megtudtuk, hogy cégük az eszköz kifejlesztését és gyártását saját erôbôl finanszírozza, és már több tíz millió forintot költöttek rá. Hamarosan megjelenik az ESG azon változata, amelybe több mobiltelefon SIM kártyát helyezhetünk, azaz több számon küldhetünk ki emaileket, ami még takarékosabbá, hatékonyabbá teheti a kommunikációt. A Mobiline hamarosan megkezdi készüléke európai forgalmazását. Másik termékcsaládjukkal, a Mobiline GSM-PBX Adapter berendezésekkel is szép sikereket értek el. Az ISDN-GSM adapter a legkeresettebb. Közel nyolcezer berendezésüket használják három országban.

B. J.