|
Új trend rajzolódik az új elôfizetôk körében
Ki a legvonzóbb?
Nem mindennapi bejelentéssel szolgált december elején a Pannon GSM Rt. vezetése sajtótájékoztatóján. A hazai GSM piacon szinte kezdettôl fogva tartotta magát az a jelenség, hogy a piaci növekedésbôl a legnagyobb szeletet a Westel tudta kihasítani. A harmadik GSM szolgáltató, a Vodafone megjelenésével kevésbé kiszámíthatóvá vált a piaci részesedések változása, de sokan úgy vélték, az alapvetô trendek nem fognak változni, és a Westel könnyûszerrel megôrzi a piacon dominanciáját.
Mobiltelefonszolgáltatók részesedése a nettó növekedésbôl, 2001 május - október
A piac dinamikus növekedése az utóbbi másfél év során különösen dinamikus volt, ezalatt jószerivel megduplázódott a hazai GSM elôfizetôk száma, és a HIF október végi adatai alapján meghaladta számuk a 4,3 milliót. Ebbôl mintegy 1,8 millióan a Pannon GSM ügyfelei. A piac növekedésének ebben a fázisában már kiemelt fontosságúvá válik egyre fiatalabb rétegek körében is a mobiltelefon elterjedtsége. A nemzetközi, különösen a skandináv tapasztalatok szerint egy idô után még a 10-14 év közötti korosztályban is elérheti a penetráció az 50 százalékot, és az új belépôk döntô többségét a 10-25 év közöttiek adják.
Ezt az igényt felismerve hozta létre a Pannon GSM önálló márkaarculattal a Bee márkát, és vezette be augusztus elején a piacra. A Bee fogadtatása kedvezô volt, ez is szerepet játszott abban, hogy a fiatal rétegek körében is egyre nagyobb hazánkban a mobiltelefon elterjedtsége. (Lásd grafikonunkat. Ezzel együtt bôven van még növekedési lehetôség a mobilszolgáltatók számára a 10-18 év közötti korosztályok körében is.
Mint a tájékoztatón megtudtuk, a fiatalok körében egyre népszerûbb az SMS üzenetekre épülô kommunikációs forma. Ezt jelzi, hogy itt a más rétegeknél megszokottnál jóval nagyobb, 1/3 arányú az átlagos havi forgalomban az SMS, és csak 2/3 a beszéd után járó percdíj.
Mint azt a sajtótájékoztató elôadói elmondták, az elmúlt fél év új elôfizetôi adatainak összesítése során megfordult a korábbi tendencia: a féléves összegzés azt mutatja, hogy immár a Pannon GSM a legvonzóbb mobiltelefon szolgáltató, és nem a Westel. Ezt jól jelzik az alábbi adatok is. 2000 júniusában a Westel a piac 55,9%-át, a Pannon 39,5 %-át, a Vodafone pedig 4,6%-át birtokolta. Az azóta eltelt 16 hónap alatt a Pannon GSM kismértékû ingadozások mellett megtartotta piaci részesedését, mely október végén 40,2 % volt. A Westel részesedése 51,4%-ra csökkent, a Vodafoné pedig 8,4%-ra nôtt. A Pannon GSM vezetôi elmondták, hogy a novemberi eladások, valamint a piacfelmérések adatai alapján biztosak benne, hogy a trend novemberben is változatlanul javukra szól, és hiszik, hogy a decemberi hónapban is ôk maradnak a legvonzóbb szolgáltató.
Az adatokat megvizsgálva megállapítható, hogy bár csak néhány ezerrel értékesített többet a Pannon a Westelnél, az valóban elgondolkodtató, hogy az egy-két évvel ezelôttihez képest a két cég havi eladásai közötti különbség szinte elhanyagolhatóra csökkent, míg régebben masszívan a Westel mutatói voltak jobbak egy-egy kivételes hónapot leszámítva. A Pannon GSM vezérigazgatója úgy vélte, 2003-2004-re elôfizetôi számban is megelôzhetik a Westelt. Egy kérdésre válaszolva elmondták: szép eredmény különbözô díjak elnyerése, ôk azonban az elôfizetôk kegyeinek elnyerését és megôrzését fontosabbnak tartják, mint a különbözô díjakra való pályázásokat.
Nemcsak az elôfizetôk értékelik a Pannon GSM teljesítményét a mobil piacon. Idén júniusban a vállalat refinanszírozási konstrukció keretében teljes külsô hitelállományát biztosítékok nélkülire tudta alakítani. Vagyis a pénzintézeket szerint is a legkevesebb kockázatot rejtô cégek közé sorolható.