Információtechnológia

HP Openview megoldása

Mentôöv hálózat-menedzselôknek

Igen bonyolult, szerteágazó, sok elembôl felépülô rendszerek találhatók az üzleti szférában, azon belül a szolgáltató és a gyártó cégeknél, illetve az államigazgatásban egyaránt. Az ilyen informatikai hálózatok menedzselése azonban a rendszer funkciójától független, lényegében azonos feladat - ez teszi lehetôvé, hogy egy erre szolgáló megoldás különbözô változataival a legkülönbözôbb ágazatokban mûködô informatikai rendszerek menedzselhetôk legyenek. A Hewlett-Packard OpenView megoldása ilyen vállalati-szervezeti menedzsmentrendszer. Mint az a következô esettanulmányok rövid összefoglalójából kitûnik, a számos megoldás szállító partnerrel is együtt dolgozó rendszer képes megoldani különbözô profilú nagy szervezetek infokommunikációs, vállalatirányítási hálózatainak központi felügyeletét, irányítását. A HP évente egyszer kontinentális OpenView konferenciákat rendez. Az európai rendezvénynek idén Berlin adott otthont, és ezen a rendezvényen nemcsak az alább ismertetett cégek tapasztalataival ismerkedhettünk meg.

Nagy-Britannia egyik vezetô mobiltelefon-szolgáltatója, a Vodafone Ltd. köszönhetôen gyors fejlôdésének, rendkívül szerteágazó, sokszínû informatikai rendszert mondhat magáénak. A cég fôhadiszállása 64 épületben helyezkedik el, az itt telepített informatikai hálózat back end és front end rendszereket tartalmaz, 550 szerverrel, több mint 200 terabájt online módon hozzáférhetô adattároló térrel, három adatközponttal (amibôl kettô katasztrófa-tûrô alkalmazás), 195 különbözô szoftverrendszerrel, amelyek közt megtalálhatók a fejlesztôeszközök éppúgy, mint a katasztrófa-tûrô alkalmazások. Mindehhez nem kevesebb, mint 8500 PC csatlakozik. A szerverek, ha lehet, még az elôbb felsoroltnál is színesebb képet mutatnak: megtalálhatók köztük Unix-, Compaq Alpha-, Sun Solaris- és Windows NT-rendszerek is. A szolgáltató 1996-ban felismerte, hogy szüksége van egy vállalati rendszermenedzselô megoldásra e bonyolult struktúra irányítására, választása a HP OpenView-jára esett.

A feladat nem pusztán az eltérô technológiák egy kézbôl való felügyeletének biztosítása volt, hanem például össze kellett hangolni a régi és az új rendszereket. Számottevôen javítani kellett az egyes elemek rendelkezésre állását mind a cégen belüli végfelhasználók, mind az ügyfelek számára. Mindezt az OpenView telepítésére szánt költségvetési keret túllépése nélkül kellett megvalósítani. A komplex feladat megoldását három fázisra (bronz, ezüst és arany) bontották.

A bronz szakasz az informatikai rendszer alapelemeinek felügyelet alá vonását célozta. Átfogta a hardverhibák, az operációsrendszer-hibák kezelését, a tárterületek, az adatbázisok rendelkezésre állását, a rendszer kritikus folyamatainak biztosítását. Elmondható, hogy ezen a szinten semmi rendkívüli nem történik, "csak" a hálózat alapmûködésének biztosítása az OpenView feladata. A Vodafone és a HP közös csapata három hét alatt végzett a bronz fázissal, megteremtve 330 szerver központi irányítását.

Az ezüst fázisban már a hálózat funkcionalitását vonták ellenôrzés alá. Olyan részegységek megbízható mûködését kellett biztosítani, mint a Vodafone Oracle-adatbázisa, az automatizált hálózatmenedzsment, tárolótér-menedzsment, illetve a biztonsági rendszer. Ez a fázis jelenleg is tart, a munka során az OpenView olyan elemeit telepítik, mint a Storage Node Manager (SNM) modul.

Az arany szakaszban a szolgáltatások teljes skálájának monitorozását biztosítják. Ez magában foglalja az alkalmazások teljesítményének, megosztásának, sôt, az informatikai rendszerre fordított kiadásoknak az ellenôrzését is. Mint az esettanulmány összegzésébôl kiderült, az elsô fázis végrehajtása, illetve a második szinte teljes végigvitele mindössze 1,5 millió dollárba került. Hat OpenView szerver mûködik, a brit Vodafone-nál létrejött a speciális rendszermenedzselô csoport és sikerült felügyelet alá vonni a szolgáltató kaleidoszkópszerûen sokszínû, szerteágazó rendszerének szinte minden elemét, funkcióját.

Más jellegû problémára kellett választ találni a Lucent Technologies egy idén átalakított szervezeti egysége, a kommunikációs rendszereket, hang-, adatátviteli, ügyfélkapcsolat menedzselô rendszereket szállító Avaya esetében. Meg kellett teremteni az új vállalkozás Afrika-Közel-Kelet-Európa régiókra kiterjedô informatikai rendszerét, illetve meg kellett oldani annak menedzselését. A HP OpenView abból a szempontból elônnyel indult e feladat megszerzéséért, hogy korábban a Lucentnél már vállalati standard megoldás státust vívott ki magának.

A feladatot a HP szakembereinek segítségével egy ötfôs team oldotta meg. A "fiúk" tíz hónap alatt 150 szerver és 500 további hálózati eszköz felügyeletét szervezték meg. Ma a Lucent más szervezeti egységeivel is együttmûködô hálózat 2000 berendezését tartják ellenôrzés alatt, naponta 4000 belsô üzenet megbízható továbbítását teszik lehetôvé.

Egy 35 ezer alkalmazottat foglalkoztató, 150 szervezeti egységgel rendelkezô, Hollandiában szétszórtan 250 irodát fenntartó, évi csaknem 3,5 milliárd euróval gazdálkodó államigazgatási szerv, a dán igazságügy-minisztérium SAP vállalatirányítási rendszerének központi felügyelete az elôbbiektôl annyiban jelentett eltérô feladatot, hogy a fôhatóságnál 15 éve használt német szoftverrendszer egységes környezetet teremtett. A minisztériumot a közelmúltban öt szervezeti egységbe szervezték át, ezzel párhuzamosan akarták megteremteni az eddig hiányzó központi rendszermenedzsmentet.

Egy SAP-rendszer alkalmazása az egyedi igényekhez egyszerû, felhasználóbarát módon történhet. A holland minisztérium informatikai menedzserei napi munkájuk részeként bôvítették az R/3-as rendszerrôl szerzett tudásukat és alkalmazták azt a kiterjedt hálózat fejlesztésére. Az OpenView bevezetésével megoldandó feladat az volt, hogy a folyamatosan módosuló rendszer mind a 35 ezer felhasználó asztali gépére eljuttassa azt a hatékony szolgáltatást, amire az egyes alkalmazottaknak posztjukon szükségük van. Más szóval a rendszermenedzsment célja a megbízható üzemeltetés garantálásán túl a legjobb gyakorlat, megoldások elterjesztése volt. A feladatot a megadott határidôn és költségvetési kereten belül oldották meg, a további céljuk a meglévô alapokon egy bôvebb funkcionalitású intranet kialakítása.

A HP OpenView megoldása hazánkban is teret nyer, mint azt a konferencián résztvevô Westeles informatikusok elmondták, a piacvezetô mobilszolgáltatónál is folyamatban van a rendszer bevezetése.

Honvédségi SAP oktatás

A honvédség gazdasági apparátusát erôsíti az a támogatói megállapodás, amelyet az SAP Hungary Kft. és a Microsoft Magyarország írt alá a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemmel. A megállapodás alapján lehetôség nyílik a honvédelmi logisztikai folyamatokat támogató SAP R/3 integrált informatikai rendszer, az ezt megalapozó Microsoft Windows 2000 operációs rendszer és SQL Server 2000 adatbázis-kezelô, valamint más Microsoft-szoftvermegoldások oktatására.


Kolokációs központot épít budapesten a cityReach

Tízmilliárdos beruházás

TÍZ milliárd forintot, egy nemzeti színház felépítéséhez elegendô összeget fordított a CityReach International (CRI) a budapesti Józsefvárosban létrehozott kolokációs központjának kialakítására.

A zöldmezôs beruházással elkészült építmény voltaképpen egy kétszintes, 8800 négyzetméter hasznosítható alapterületû épület, amelyben adatszolgáltatók (távközlési, informatikai, internetes cégek, bankok, nagyvállalatok) bérelhetnek helyet szervereiknek, illetve szükség szerint gépeket és szoftvereket is bérbe vehetnek. A magas költségek indoka, hogy az adatátviteli szolgáltatói hotelnek is nevezett létesítményben elsôrangú, nagy biztonságú kiszolgálást kap a bérlô. A technikai támogatás mellett (ami magában foglalja a sokoldalú kábelezést, a sávszélesség megválasztásának és bôvítésének lehetôségét, szükség szerint önálló energiaellátást, állandó hômérséklet biztosítását stb.) tûz- és behatolásbiztosnak tekinthetô az épület.

A londoni székhelyû beruházó Európában London és Amszterdam után Budapesten nyitotta meg harmadik ilyen központját, amit kelet-közép-európai terjeszkedése központjának is szán. A kolokációs piac évi 136 százalékos ütemben növekszik, a hazai adatszolgáltatói hotel elsô megrendelôi távközlési cégek közül kerülnek ki - hangzott el a CRI Hungary Kft. sajtótájékoztatóján.

Synergon-Vivendi deal

Tíz évre szóló keretszerzôdést kötött a Synergon Informatika Rt. a Vivendi Telecom Hungary-val annak országos multiservice hálózata megtervezésére és kiépítésére, valamint az üzemeltetés támogatására. A Synergon idei évre vonatkozó szerzôdéses tevékenységének értéke mintegy 800 millió forint.


Belsô átszervezés az LNX-nél

Vevô vezérelt struktúra

Miért hajt végre belsô átszervezést egy adatai, évrôl évre növekvô árbevétele, létszáma alapján láthatólag sikeres informatikai cég? - teheti fel a kérdést az átszervezésekkel kapcsolatban hagyományosan gyanakvó magyar átlagember. Talán új ügyfeleket akar vagy új piacokat akar szerezni? Az LNX (Lias-Networx) Kft. esetében sem egyikrôl, sem másikról nincs szó, Jaskó István, a vállalkozás marketing-igazgatója nem is nevezné átszervezésnek a változásokat, hanem inkább a cég tevékenységének optimalizálásáról beszél. Az elôkészítéssel együtt a teljes idei éven át tartó módosítások nem vonták el a cég erejét alapfeladatai végrehajtásától: árbevételük meghaladja a tervezett 5,8 milliárd forintot (1998-ban 3,0, 1999-ben 4,3 milliárd forint volt), a létszám ötven fôvel nôtt, miközben kevesebb mint öten hagyták el a vállalatot.

Az átalakítás alapja az LNX (és jogelôdjei) által 11 év alatt felhalmozott értékesítési tapasztalatok, illetve szakértelem, technológiai tudás áttekintése, feldolgozása, az így levonható tanulságok érvényesítésének az igénye volt. A vállalkozás ügyfélkörét áttekintve megállapították, hogy forgalmuk döntô részét, 75-80 százalékát stabil ügyfélkörrel bonyolítják le, jórészt ugyanazok fordulnak hozzájuk évrôl évre újabb megrendelésekkel. (összesen mintegy 3500 partnerrel dolgozik együtt az LNX.) Elsô 20 ügyfelük jellemzôen négy gazdasági ágban tevékenykedik: az államigazgatásban; az infokommunikációs és a közmûszolgáltatásban; a pénzintézeti, banki, biztosítási szférában; végül az ipar és kereskedelem nagyvállalati szegmensében. Az LNX évi 500 projektjének körülbelül egyötöde ehhez az elsô 20 megrendelôhöz kapcsolható. A menedzsment úgy vélte: itt az ideje tudatosabban felvállalni a vállalat kialakult piacát, a belsô szervezetnek is tükröznie kell valamiféleképpen a kialakult felhasználói kört.

A helyzetértékelés további felismeréseként adódott, hogy a cégen belüli infrastruktúrát, erôforrásokat, tudást jobban kell kezelni, beosztani ahhoz, hogy az évrôl-évre egyre komplexebbé váló feladatoknak meg tudjanak felelni. A kihívások növekedésére jellemzô, hogy ma már 60 darab olyan karbantartási-támogatási szerzôdést visz az LNX, amely 24 órás rendelkezésre állást és azonnali hibajavítást követel meg. A vállalkozás egyre kevésbé tud megmaradni hálózatintegrátornak, a távközlés és a számítástechnika összeolvadása, az általuk telepített rendszerek és az azokhoz kapcsolódó informatikai megoldások, alkalmazások összefonódása rendszer-integrátori hozzáértést is elvár tôlük. A vállalatvezetést ez a körülmény is arra sarkallta, hogy a cég korábban elsôsorban technológiai, a középszinten hálózatépítési és hálózatalkalmazási üzletágra bomló szervezeti rendjét átalakítsa, igyekezzen azt a mûködés ténylegesen kialakult gyakorlatához igazítani.

A megoldást - amelynek modelljét külsô tanácsadó segítségével, pilotprojekteken keresztül alakítottak ki az év elsô felében, majd az új struktúrát július elsejétôl vezették be - egy az értékesítést magában foglaló front office, egy a mûszaki támogatásért felelôs back office, illetve egy ezt kiegészítô (például a marketingrôl gondoskodó) központi egységre tagozódó szervezeti rendben találták meg. Korábban a projektek vezetôi egymással és a részlegek vezetôivel egyenként együttmûködve, alkudozva, ütközve igyekeztek megszerezni és megfelelôen elosztani azokat az erôforrásokat, amire a feladatuk teljesítéséhez szükségük volt. Ez a folyamat átalakult: a front office-bôl érkezô igényekre a back office reagál (értékeli a lehetséges megrendelések mûszaki, anyagi vonzatait, megvalósítási lehetôségeket dolgoz ki), a front office ez alapján ajánlatot tesz az ügyfélnek és ha szerzôdéskötésre kerül sor, akkor ismét a back office-on a sor, annak feladata a részletek kidolgozása. Ez úton a hálózati szolgáltató mûködése, szervezete mintegy az egyes üzletek felé fordul, azokhoz alkalmazkodva rendezôdik "kiszolgálói vonalakba".

A szervezet mûködésének alapvetô feltétele az egyéni érdekeltség - hívja fel a figyelmet Jaskó István. Az LNX körülbelül 110 magasan képzett mérnöke bármikor elhelyezkedhet más állásban, ezért a cégnek részben jó béreket, részben valami szakmai pluszt is nyújtania kell. E téren a nagy kihívást jelentô feladatokon túl a változatosság az, ami ide kötheti az embereket. Egy multinál a multi technológiáját kell minden részletében ismerni, míg az informatikai szolgáltatónál a különbözô cégek, eltérô rendszereivel foglalkozhat a szakember. Ezt tartja a marketingvezetô az LNX egyik vonzerejének.

(k-n)


A HP irodai megoldásai

A Hewlett Packard Magyarország Kft. szakmai napján Imre Zoltán termékmenedzser szerint az irodai nyomtatópiac fô trendjei a HP korábbi elképzeléseit igazolják, azaz a személyi nyomtatás felôl a munkacsoportos, osztott nyomtatás felé, a fekete-fehér nyomtatás felôl a színes nyomtatás irányába tolódnak el a hangsúlyok. Erôsödik az igény a multifunkciós készülékek iránt, és érzékelhetô a nyomtató-fénymásoló-fax konvergencia, mert az ár- és sebesség-arányok egyre kedvezôbbek. A nyomtatás kontra másolás viadalról szólva az elôadó elmondta ; az eddigi felállás szerint az egy példányban elôállított (nyomtatott) dokumentumot másolták az igény szerint, ezt a nyomtatási költségek is indokolták, 2001-ben a trend megfordul, a szükséges mennyiségû példányt a nyomtatóval állítják elô, az eredeti minôségben. A már piacon lévô modelleken kívül bemutatásra kerültek a legújabb termékek is, a deskjet 990c, a business inkjet 22xx család, a color LaserJet 45xx és a 8550 családok, valamint a designjet 500/ps..

A HP lézernyomtatók közös értékeiként emelte ki az elôadó a 8-10 éves megbízhatóságukat, amely nem megy a nyomtatási minôség rovására. Imre szerint a HP hálózati nyomtatók elônyei a jó menedzselhetôség és az alacsony élettartam-költség, mert a cég árpolitikája szerint nem a beszerzési ár alacsony, hanem az üzemeltetési, kellékanyag és karbantartási költségek szintjét tartják a konkurenciához képest alacsonyabban. Lényeges szempont a kompatibilitás, a HP gyakorlatilag minden alkalmazást, operációs rendszert támogat, beleértve a Linuxot is. Magyar karakterek, magyar kezelôkönyv, a szoftver és a hardver kezelôfelülete, az összes driver, a nyomtató kezelôpanelje magyarul érhetô el.

(fa)